انتخاب شما
رتبه ی سایت
آمار بازدید
گزارش


341-DodgeChargerHemi

 




C_Class_History








Lamborghini_Gallardo








Quattroporte








mustang








off-road








panamera








AUDI R8








SUV








ferrari




BMW6








Cadillac








grancabrioi








Dodgcharger








G280








Landrovar








Aurion-Box








i40





























































































بوگاتی ویرون، پورشه 911 توربو یا نیسان GTR

بوگاتی ویرون، پورشه 911 توربو یا نیسان GTR

جدال راکت های 2 ثانیه ای


 

 

منبع : ROAD AND TRUCK

 

 

 

بیشینه سرعت خودرو همیشه از مهم ترین دست آورد های مهندسان طراح بوده است؛ اما برای جارو کردن سنگ فرش خیابان ها نیاز به چیزی بیشتر از آن داریم.دود کردن لاستیک، فرو رفتن در صندلی و جا گذاشتن رقبا در یک شتابگیری سریع،یکی از مهیج ترین نتایج پیشرفت تکنولوژی در خودروهای مدرن است که امکان لذت بردن از آن حتی بدون دسترسی به پیست های مسابقه یا اتوبان های سرعت آزاد نیز وجود دارد.خریدن یک خودرو پر شتاب که پروازش در میان غبار، آخرین چیزی است که در خاطر دیگران  می ماند؛ می تواند آرزوی هر کسی باشد،در میان انواع و اقسام خودروهای جدید، بی شک توانایی های برترین سوپراسپورت ها ره آورد ایجاد تعادلی مناسب بین قدرت و هدایت پذیری است.

 

 

 

تازه ترین دست آورد مهندسان در راستای استخراج بالاترین عملکرد،همچون فن آوری بازیابی انرژی تلف شده،استفاده از توربوشارژر و سوپرشارژر، انتقال قدرت به چهار چرخ ،سیستم های اتوماتیک و گیربکس های سکانسی همراه با کلاچ دوگانه (dual clutch) که حتی از نمونه های دستی نیز سریعترند، لاستیک هایی باچسبندگی بیشتر، سامانه ضد لغزش و تکنولوژی هایی از این دست،همه و همه در خدمت نیل به خواست های بی پایان انسان بوده اند. اما نکته اینجاست که هر خواسته ای بهایی دارد که باید آن را پرداخت و ناخواسته علامت سئوالی را در ذهن می پروراند که باید چه بهایی صرف لذت بردن از راندن سریع ترین، خودرو ها کرد؟

 

 

 

 

برای پیدا کردن پاسخ این سئوال سه دستگاه از سریع ترین و مشهور ترین خودروهای جهان در یک آزمایش فنی دور هم جمع شده اند.نیسان Nissan GT-R Premium با قابلیت شتابگیری صفر تا یکصد کیلومتر در ساعت در 2.94 ثانیه، ابر خودروی پورشه 911 Turbo S با 2.84 ثانیه و سریع ترین خودروی جهان در اذهان عمومی،بوگاتی ویرون 16.4 Super Sport که فقط 2.52 ثانیه زمان نیاز دارد تا به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت (60 mph) از حالت توقف کامل دست یابد.هرچند جای لامبورگینی آونتادور با 2.9 ثانیه در این جمع خالی بود اما این سه خودرو با سه سبک مهندسی متفاوت،بهترین نمایندگان برای این آزمایش متفاوت بودند.

 

 

 

 

Nissan GT-R Premium 2012

کمپانی نیسان نام GT-R را فقط برازنده سریع ترین خودروی خود می داند که با سیستم انتقال قدرت اعجاب انگیز و تکنولوژی پایداری شروع حرکت، خود را نگین درخشان نمایشگاه یوکوهاما ساخته. از روز اول هدف نیسان از تولید نسل ششم این خودرو (R35)، پشت سر گذاشتن رقبای نامی و البته گران قیمت! اروپایی خود در عین حفظ کیفیتی بالا بود؛ که تا حد زیادی به این رویای دیرینه خود دست یافت. موتور 3.8 لیتری دست ساز و تمام آلومینیومی V6 با پرخورانی هوای پرفشار توسط دو توربوشارژر IHI دمی نیرومند برای غرّش نرم و جذاب GT-R جدید به ارمغان آورده و نسبت سوخت به هوا را دست خوش تغییر کرده است. این امر سبب نیاز به اضافه شدن ورودی های بزرگتر هوا و لوله های اگزوز غول آسایی شده که در اولین نگاه به زیر در پوش موتور خیره کننده به نظر میرسند و البته نتیجه ی این تغییرات افزودن 45 اسب خشمگین به 530 اسب بخار نیروی قبلی موتور بوده درحالی که حداکثر گشتاور 448 پوند فوت را در اختیار راننده میگذارد.

 

 

 

نیسان در این خودرو سیستم انتقال قدرت کم نظیری را با نامATTSA ET-S به جهان معرفی نمود که در آن از یک شفت کربنی برای انتقال نیروی موتور به محور عقب بهره گرفته و تجمع یک گیربکس 6 سرعته، کلاچ دوگانه و سیستم دیفرانسیل ضد لغزش در یک مجموعه واحد بر روی محور عقب خودرو،مجموعه ای کم نظیر را پدید آورده است. همچنین تاج داخلی توپی رینگ های 20 اینچی GT-R ساخته شده به روش فورج به کنگره هایی منتهی می شوند که مقاومت بیشتری در مقابل لغزش در هنگام شتابگیری های ناگهانی می نماید. به هنگام شروع حرکت،این سیستم ضد لغزش RMS است که هنر نمایی کرده و با نگه داشتن دور موتور در 4000 rpm نیرویی در حدود 340 اسب بخار از موتور طلب می کند. به محض رها شدن ترمز،مجموعه کلاچ ها با ریز بینی اعجاب انگیزی 98 درصد گشتاور ارسالی از موتور را بدون حتی ذره ای هرزگردی به چرخ های عقب منتقل می سازند و به تدریج بیش از نیمی از توانِ تولیدی موتور را در اختیار اکسل جلو قرار می دهند. این شلیک سریع که راننده و صندلی را باهم به عقب میراند. نیسان را چون تیری از چله ی کمان رها ساخته و هر رقیبی را تبدیل به خاطره ای در آینه های جانبی میکند.بررسی نتایج نشان میدهد نیسان از میان سه خودروی مورد آزمایش، سریع ترین شتاب گیری را تا 2 ثانیه پس از شروع حرکت و رسیدن به سرعت 45 mph (72 کیلومتر بر ساعت) داراست. بله درست خواندید؛ اگر مبارزه به همین جا ختم می شد گودزیلای ژاپنی پیروز این میدان بود.

 

 

 

Porsche 911 Turbo S 2011

پورشه 911 خودرویی است که با استقبال اکثر مهندسان خارج از دیوار های "زوفن هاوسن" مواجه شد و هر ساله با موتور ذاتا نامتعادلِ عقبش؛جایگاه خود را در صدر فهرست سریعترین های پورشه حفظ کرده است. بی شک 911 Turbo S تیز رو ترین پورشه ی تولید انبوهی است که جهان به چشم دیده و در زمان تست شتاب نیز ،بسیاری پیش از آخرین دور مسابقه بر این باور بودند که پیروز این نبرد پورشه خواهد بود. به هر حال 911 با موتور 3.8 لیتری تمام آلومینیومیِ 6 سیلندر خطی و تزریق مستقیم مجهز به دو توربوشارژر هندسه متغیر در زمان آزمایش حتی برای بوگاتی نیز خط و نشان کشید. نتیجه ارتقاء توربوشارژرها و نوآوری در منیفولد ورودی هوا،بهبود تنفس و راندمان پیشرانه بود که کاهش ضربه در پیک فشار توربوها و مصرف کمتر و کارکرد نرم تر موتور را در پی داشت.تغییرات جدید که شامل افزایش فشار 2.7 psi بوده است در مجموع فشار تولیدی توربوشارژر ها را به 17.3 psi رسانده و دستیابی به حداکثر قدرت 530 اسب بخار و بیشینه گشتاور 516 پوند فوت را ممکن ساخته است.این اعداد وقتی بیشتر به چشم می آیند که بدانیم قبل از عملیات افزایش فشار توربوها قدرت خروجی 500 اسب بخار و گشتاور تولیدی 480 پوند فوت بود،سایر تجهیزات فنی ای که به عنوان آپشنِ توربو به Turbo S اضافه شده اند ؛ گیربکس 7 سرعتهِ PDK، ترمز های سرامیکی-کامپوزیتی، رینگ های فورج  RS Spyder با یک مهره مرکزی و پکیج اسپرت Choron؛بوده است.نکته جالب اینجاست که با ارتقای تمامی این آپشن ها در حدود 9 کیلوگرم نیز از وزن خودرو کاسته شده است.

 

 

 

سیستم چهار چرخ متحرک پورشه از مرکز کنترلی الکترونیکی جدیدی برای انتقال متغییر نیروی موتور با قابلیت تقسیم 50-50 میان محورهای جلو و عقب بهره می برد. اگر چه به منظور یکپارچه سازی توزیع وزن،تایر های 305 میلیمتری عقب عهده دار تحمل بیشترین میزان وزن می شوند.

 

 

 

در صورت فعال بودن سیستم ضد لغزش، دور موتور اجازه گذر از 5000 rpm را ندارد، تا 450 اسب بخار توان تولیدی و حدود472 پوند-فوت گشتاور منتظر فرصتی برای کندن آسفالت زیر چرخ ها باشد. جدا شدن ترمز و بلافاصله به دنبال آن چرخش چرخ ها ظاهرا حتی سریع تر از  GT-R رخ می دهد اما حتی اگر خاموش کردن سیستم کنترول پایداری را فراموش نکرده باشید باز هم با وجود قدرت بیشتر پورشه؛ لغزش کلاچ و تقسیم نسبتا نامناسب قدرت بین دو محور است که نیسان را پیش می اندازد ! چراکه توزیع ابتدایی قدرت برای ایجاد بیشترین چسبندگی ممکنه ناچار به انتقال 16% توان تولیدی به چرخ های جلوست. با این وجود باز هم صرف تنها 2.84 ثانیه برای شتاب گیری صفرتا 100 یک خودرو با قابلیت تردد درون شهری نکته ایست خارق العاده و تحسین برانگیز.

 

 

 

Bugatti Veyron 16.4 Super Sport

با وجود اینکه اصلا دوست ندارم این جمله را تکرار کنم، اما بوگاتی به معنای واقعی کلمه یک هیولاست. بر اساس ضرب المثل معروفی که میگوید؛ هرچی پول بدهی آش می خوری! بوگاتی Veyron 16.4 Super Sport با برچسب قیمتی برابر با 2.6 میلیون دلار باید پادشاه بی چون و چرای سوپر اسپرت های جهان باشد.اما ما امروز این ایده را آزمایش میکنیم که آیا گران تر و پیچیده تر لزوما برابر با قوی تر و سریع تر است؟هزینه استفاده از این خودرو آنچنان هنگفت است که به گفته ی نویسنده تنها برای یک روز استفاده از این خودرو در حدود 35000 دلار برای لاستیک از جیب شما خواهد رفت! مهندسین "مونالیزا" با سیستم فعال ایرودینامیک، مدیریت حرارت و استفاده از مواد کامپوزیتی در این خودرو حرفهای زیادی برای گفتن دارند.

 

 

 

موتور 8 لیتری تمام آلومینیومی 16W با توربوشارژر های چهارگانه،ویرون را اولین و تنها کوپه خیابانی ساخته که توانسته 1183 اسب بخار توان و 1106 پوند-فوت گشتاور تولید کند. ویرون سوپر اسپورت افزایش بی سابقه ی قدرت را نسبت به مدل پایه، مدیون توربوشارژر های بزرگتر و اینترکولر های عظیم خود است،بازنگری در طراحی شاسی و سیستم آیرودینامیکی فعال برای پایداری بیشتر در سرعت های بالا چسبندگی و هندلینگ این شاهکار دنیای مهندسی را حتی فراتر از توانایی های موتور توسعه داده است، این سیستم به صورت الکترونیکی برای حفاظت بیشتر از لاستیک ها در 258 mph (415 kmh) سرعت خودرو را محدود می کند.

 

 

 

برای شروع نمایش باید پدال ترمز را به کف کابین بچسبانید تا بتوانید از حرکت پیش از موعد خودرو جلوگیری کنید. در حالی که کنترل پایداری فعال باشد. بمحض اعمال ذره ای فشار به پدال گاز دور موتور از 3000 rpm رد میشود. رسیدن به این دور به معنای دست یابی به  بیشترین گشتاور (1106 پوند فوت) و 632 اسب بخار توان است. بلافاصله بعد از برداشتن پا از روی پدال ترمز گشتاور عظیم بوگاتی کار دستش می دهد و نمایش دراماتیک جدا شدن از خط شروع با هرزگردی شدید و انحراف از خط افق شما را به مهمانی دود و آتش فرامی خواند و سرانجام با سرعتی کهکشانی ویرون را در کورس سرعت می اندازد. جالب اینجاست که بر روی دکمه ی کنترل پایداری "Spectacular Mode" (حالت منظره ی تماشایی!) حک شده است.

 

 

 

در سرعت 130 mph (210 kmh) تازه بوگاتی به یاد می آورد باید شتابی که GT-R در 80 mph (130 kmh) گرفته بود را بگیرد تا سرعت و فاصله ی مکانی متناسب با جایگاهش را دست آخر به رخ همگان بکشد. اما متاسفانه نمی توان با اینگونه احساسات به نمایشگاه خرید خودرو رفت.

 

 


نوشته شده توسط علیرضا سیادتی در چهار شنبه 12 بهمن 1390برچسب:بوگاتی ویرون, پورشه 911 توربو یا نیسان GTR, | لینک ثابت مطلب

آخرین مطالب